25-10-2018

Przebijak do opon nagrodzony na Taiwan Innotech Expo

Zdalnie sterowane urządzenie R-TPD do przebijania opon zdobyło medal na międzynarodowych targach. To kolejna z kilkudziesięciu przyznanych w tym roku nagród dla wynalazków stworzonych przez naukowców i inżynierów PIAP.

Przebijak do opon powstał w Przemysłowym Instytucie Automatyki i Pomiarów PIAP. Urządzenie R-TPD opracował zespół inżynierów i naukowców z Ośrodka Systemów Bezpieczeństwa PIAP. Podczas międzynarodowych targów Taiwan Innotech Expo 2018, odbywających się od 27 do 29 września, polski wynalazek otrzymał brązowy medal. W targach uczestniczyli wystawcy z 33 krajów i ponad 40 000 zwiedzających. Przyznając nagrodę zespołowi konstruktorów, designerów i inżynierów z PIAP, jury doceniło innowacyjność prezentowanego urządzenia.

Zdalnie sterowane urządzenie R-TPD

R-TPD to nowoczesne urządzenie służące do przebijania opon, stworzone do wykorzystania przez służby i stanowiące alternatywę dla tradycyjnej kolczatki drogowej. Urządzenie jest zdalnie sterowane i w porównaniu z tradycyjną kolczatką daje możliwość sprawniejszego i znacznie bezpieczniejszego zastosowania. Ideą, która przyświecała konstruktorom, było dostarczenie lżejszego i bezpieczniejszego zamiennika policyjnej kolczatki drogowej, rozmieszczanego w obszarze działania przy pomocy pojazdu, w tym bezzałogowego pojazdu – samochodu, robota lub drona. Urządzenie zostało zaprojektowane z myślą o zastosowaniu w zestawach po kilka-kilkanaście sztuk, w celu uzyskania oddziaływania obszarowego. To, co wyróżnia R-TPD to możliwości zdalnego i szybkiego rozmieszczenia oraz aktywacji i dezaktywacji urządzenia. Pozwala to zminimalizować ryzyko narażenia postronnych uczestników ruchu drogowego na konsekwencje przebicia opony.

Modelowy scenariusz użycia R-TPD
  • rozrzucenie urządzeń w stanie zamkniętym, niestwarzającym zagrożenia dla postronnego ruchu drogowego; rozmieszczenie urządzeń odbywa się za pośrednictwem dowolnego pojazdu (w tym bezzałogowego),
  • aktywacja (otwarcie) urządzeń drogą radiową przez operatora, gdy samochód będący obiektem zatrzymania znajdzie się blisko kolczatki,
  • dezaktywacja (zamknięcie) R-TPD drogą radiową przez operatora, gdy samochód będący obiektem zatrzymania przejedzie przez obszar zajęty przez urządzenia.