Projekt AEROCEPTOR

Innowacyjne środki zatrzymania niewspółpracujących pojazdów lądowych i morskich oparte o wykorzystanie bezzałogowego statku latającego – UAV based innovative means for land and sea non-cooperative vehicles stop (AEROCEPTOR).

Głowica wizyjna zrealizowana w ramach programu Aeroceptor (fot. PIAP)

Projekt AEROCEPTOR ma na celu zademonstrowanie prototypu technologicznego bezzałogowego statku latającego (RPAS – Remote Piloted Aerial System) wyposażonego w szereg urządzeń umożliwiających obserwację oraz, w razie konieczności, interwencję wobec podejrzanego pojazdu.

Zestaw ten znajdzie zastosowanie w sytuacjach, gdy kierujący pojazdem odmawia zatrzymania się do kontroli przez służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo (np. Policja, Straż Graniczna) i podejmuje ucieczkę groźną dla otoczenia, lub gdy istnieją podejrzenia odnośnie legalności przewożonego przez niego ładunku.

Bezzałogowy statek latający będzie wyposażony w osprzęt umożliwiający jego operatorowi rozpoznanie, śledzenie oraz zastosowanie środków zatrzymania w stosunku do podejrzanego pojazdu. Do obserwacji i śledzenia pojazdu wykorzystywane będą wysokiej klasy kamery, pracujące pod kontrolą dedykowanego oprogramowania. Umożliwią one ciągłą obserwację poruszającego się pojazdu, nawet przy obecności innych uczestników ruchu.

Używany sprzęt będzie mógł być dobierany przed misją, w zależności od jej warunków i ograniczeń terenowych (teren zurbanizowany lub nie, obecność ludzi i mienia), a także rodzaju pojazdu (motocykle, samochody osobowe, ciężarówki, łodzie).

Duży nacisk w projekcie położony będzie na zagadnienia bezpieczeństwa użycia powyżej wymienionego sprzętu, tak aby w trakcie akcji nie ucierpiało otoczenie – zarówno ludzie jak i mienie publiczne i prywatne. Rozważane będą także kwestie etyczne oraz prawne, odnoszące się do używania proponowanego systemu w przestrzeni publicznej.

Okres realizacji: 01.01.2013–31.12.2015

Rodzaj projektu: międzynarodowy projekt badawczy

Koordynator: Instituto Nacional de Tecnica Aeroespacial (INTA), Hiszpania

Partnerzy:

  • Ingenieria De Sistemas Para La Defensa De Espana SA – ISDEFE, Hiszpania
  • GMV Aerospace  And Defence SA – GMV, Hiszpania
  • Office National D’etudes Et De Recherches Aeronautiques – ONERA, Francja
  • Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, Polska
  • Austrian Institute Of Technology – AIT, Austria
  • Universita Di Bologna – UNIBO, Włochy
  • Israel Areospace Industries – IAI, Izrael
  • Turk Otomobil Fabrikasi AS – TOFAS, Turcja
  • Sigmund Freud Private University – SFU, Austria
  • Spanish Police, Hiszpania
  • Guardia Civil Espanola, Hiszpania
  • Sunrise Engineering – Sunrise, Izrael
  • Mantissa LTD, Izrael
  • Lacroix Defence & Security – LACROIX, Francja
  • Mishteret Yisrael – Israel Police, Izrael

 

EU_logo This project has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme for research, technological development and demonstration under grant agreement no 285144.

 
Praca naukowa finansowana ze środków finansowych na naukę w latach 2013–2015 przyznanych na realizację projektu międzynarodowego współfinansowanego.

Zobacz także